Guide: 6 råd, inden du lejer bil i udlandet

Folk, der arbejder med forbrugerrettigheder, siger det samstemmende, når talen falder på problemer med billeje på ferien: Hold dig fra mellemled, biludlejningsplatforme, udlejningsportaler, eller hvad de nu ellers kendes som.

Altså den slags steder på nettet, der ikke udlejer bilen til dig, men udelukkende formidler kontakten med det egentlige biludlejningsfirma, og som regel er dér, du undersøger markedet for den billigste leje.

Til Politiken siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe følgende om den slags:

»Du kan bruge platformene til at scanne markedet for at finde ud af, hvem der har de bedste tilbud. Og når du har gjort det, så gå direkte til det biludlejningsfirma, som du vil handle med. På den måde undgår du, at der er flere aftaleparter inde over og dermed flere parter, som kan skubbe ansvaret rundt mellem sig, hvis noget går galt«.

Herunder har vi samlet en række råd, som du bør være opmærksom på, inden du lejer bil til din kommende ferie, så du ikke ligesom hundredvis af andre danskere ender med at få problemer, allerede inden din ferie er begyndt. Og ender det alligevel galt, er der også et par tips til, hvad du efterfølgende kan gøre, hvis en biludlejningskrejler har fået kløerne i dig.

1. Gå direkte til udlejningsselskabet

Som skrevet ovenfor. Det kan ikke gentages nok. Undgå at bruge mellemled til at formidle kontakten til et biludlejningsselskab. Ser du et godt tilbud på nettet, så gå direkte til selskabet, og book bilen der.

2. Sats på det velkendte

Småt er ikke altid godt. Vælg et udlejningsfirma, du er tryg ved og kender, og som også opererer i Danmark. FDM har tidligere oplyst, at de oplever flest klager over små, lokale udlejningsfirmaer.

3. Tjek din egen forsikring

Ganske ofte handler problemer med biludlejning om ekstra udgifter til forsikring. Undersøg, om din egen forsikring allerede dækker billeje i Europa. Hvis ikke, så undersøg, hvor godt udlejerens dækker, og om selvrisiko er urimelig stor. Hold hovedet koldt, selv om sælger prøver at sælge dig en forsikring, du ikke behøver.

4, Vær omhyggelig med lejekontrakten

Tag alle papirer med. Det kan hjælpe dig i situationen, at du kan pege på det sted i din forsikring, hvor der står, at du er dækket. Hav i øvrigt altid lejepapirerne på dig, når du anvender bilen.

5. Til dig med et debetkort

Ganske mange danskere har et debetkort. Hvis du er vant til uproblematisk at benytte dig af et debetkort, så skal du være meget opmærksom, når du lejer bil. For selv om du nemt kan betale for billejen med debetkortet, når du booker på nettet, så kan udlejeren godt kræve, at du har et kreditkort, så de kan sikre sig dækning af en selvrisiko, når du henter bilen. Dette sker normalt ved, at de spærrer – ikke hæver – et beløb på kortet. Visa/Dankortet eller andre debetkort er IKKE kreditkort, og det er ikke alle biludlejere, der accepterer det. Dette er meget vigtig at have for øje. Denne detalje bruger nogle udlejere til at kræve, at du køber en ekstra forsikring. Tag derfor gerne et internationalt kreditkort med for en sikkerheds skyld.

6. Hold øje med fejl

Kontrollér din bil for fejl og mangler, gerne sammen med udlejer, inden du forlader udlejningsfirmaet. Tag eventuelt fotos, hvis bilen har skader. Få udlejer til at notere eventuelle skader på lejekontrakten. Få også bilen gennemgået, når du afleverer den.

Kilder: Forbruger Europa og FDM